El Consell de Mallorca presentà ahir horabaixa a l’església parroquial de Sant Pere de Sencelles el resultat de l’estudi d’investigació i catalogació de les Cases Santes. Un muntatge escenogràfic de caràcter temporal creat expressament per al Dijous Sant.
El treball ha estat elaborat per Maria Antònia Grimalt i Juan José Soler, dos alumnes del Màster en Patrimoni Cultural: Investigació i Gestió, de la Universitat de les Illes Balears, durant les pràctiques que han fet al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca.
De resultes d’aquesta investigació s’han creat unes fitxes de les hom n’extreu que “l’estat de conservació material de les peces que formen el muntatge escenogràfic, generalment, presenten un estat de deteriorament. Moltes de les peces antigues que s’utilitzaven es troben perdudes dins esglésies, rectories i magatzems. I, moltes vegades, sense les condicions adequades, fet que provoca que es facin malbé més ràpidament”, explica Grimalt.
Aquesta situació seria per «la falta d’ús i de conscienciació del valor d’aquests béns. Aquestes són les causes principals del seu estat actual».
De l’estudi també s’extreu que als pobles s’observa un panorama desigual en la instal·lació d’aquests muntatges. “La gran majoria ha entrat en una lleu decadència pel que fa al muntatge i sobreviuen gràcies a la feina dels voluntaris“. És per això que “la investigació també pretén conscienciar de la necessitat d’actuar per no perdre aquesta tradició que es troba en perill”.
Pel que fa als pobles del Pla de Mallorca els estudiosos assenyalaren que la presència de soldats romans representats a la urna de Sant Joan o la troballa de grisalles plenes de pols a Lloret per les obres del convent. En aquest darrer cas, gràcies a l’estudi dels investigadors aquelles peces s’han netejat i guardat en bones condicions. També destacaren la recent recuperació de la Casa Santa de Sineu.
En aquestes escenografies hi ha una gran diversitat de propostes i composicions. N’hi ha de més senzilles i d’altres que encara guarden l’esplendor de l’escenografia barroca. Així i tot, els elements artístics contenen gran varietat d’ornaments i detalls simbòlics en referència a l’eucaristia. Aquestes arquitectures efímeres daten d’abans del segle XVII fins a la darrera ja elaborada en el segle XX.
Un dels elements que hi trobam típics de Mallorca són els brulls, uns brots de llenties que creixen en l’obscuritat i que, per això, mantenen un color blanc que recorda la resurrecció.
En total s’han elaborat un centenar de fitxes que segons explicà Bel Busquets, vicepresidenta del Consell i consellera insular de Cultura i Patrimoni, serviran de punt de partida per a futurs estudis o processos de restauració i acondicionament.
A la presentació de l’estudi, feta pel Consell de Mallorca, juntament amb la Universitat de les Illes Balears i el Bisbat de Mallorca, hi foren present el Vicari General i rector de Sencelles, Josep Adrover, mossèn Francesc Vicens, responsable de Patrimoni del Bisbat, Tina Sabater, professora d’Història de l’Art a la UIB i la ja assenyalada, Bel Busquets.