Nadal Roig Serralta (Petra, 2000) inicià els seus estudis d’orgue a l’Escolania de Lluc amb Rafel Riera. Ha estat alumne de Bartomeu Mut al Conservatori professional de Música i Dansa de Mallorca i estudia en l’actualitat amb el mestre Paolo Crivellaro a la Universität der Künste de Berlín. Realitza concerts com a solista i també en grups de música de cambra a diferents indrets de les Illes, l’Estat Espanyol, Alemanya o Països Baixos.
– Com arriba un jove del segle XXI a un instrument que, en general, tenim associat a l’església, a una cosa del passat? – Vaig conèixer l’orgue durant la meva estada com a blauet a l’Escolania de Lluc de la mà de l’organista del Santuari, Rafel Riera. Jo havia rebut durant uns quants anys ja classes de piano i tenia ja cert interès pels instruments de tecla. Allà, però, vaig començar a descobrir un instrument molt emocionant, de possibilitats enormes, extremament flexible i que, com més seguesc estudiant, més encara m’atreu.
– Quina ha estat la teva formació entorn d’aquest instrument a Mallorca? – Una vegada la descoberta d’aquest Instrument, el mateix organista em va recomanar que si volia estudiar i seguir amb l’orgue ho hauria de fer a l’aula d’orgue del Conservatori, amb Bartomeu Mut. Allà hi vaig estudiar durant cinc anys.
– Què ha significat l’aula d’orgue del Conservatori? I la figura de Bartomeu Mut? – Per mi va significar l’inici del que ara són els meus estudis. Allà vaig poder començar la meva formació en aquest instrument, assolint un nivell satisfactori per iniciar els estudis en un conservatori superior europeu. En Bartomeu Mut n’ha estat d’aquesta etapa mestre i pedagog, em va ensenyar i acompanyar durant aquesta època de manera excel·lent, oferint-me sempre la màxima ajuda possible.
Berlín és enorme, una ciutat plena de vida i amb una àmplia oferta cultural i de gran qualitat. Quins al·licients més necessita un jove amb ganes d’aprendre i conèixer món?
– Estudiau a Berlín. Quin és el motiu? – La Universitat de les Arts de Berlín té una gran infraestructura, amb uns catedràtics de primer nivell, d’entre els quals el meu mestre d’orgue, Paolo Crivellaro. Així mateix, la ciutat és enorme, plena de vida i amb una àmplia oferta cultural i de gran qualitat. A més a més, es troba al centre d’Europa i està molt ben connectada. Quins al·licients més necessita un jove amb ganes d’aprendre i conèixer món?
– Fa poc mesos vam saber del vostre debut a la Filharmònica de Berlín. Què ha suposat per a vós? – Aquest concert fou important per mi, pel fet del respecte que suposa actuar en una gran sala de concerts i posar-se al davant d’un gran públic. Estic ben satisfet d’haver pogut tenir aquesta oportunitat.
– Entenem que el paper de l’Església ha estat fonamental per a la conservació i difusió d’aquest instrument, no? – L’orgue ha estat durant segles vinculat a l’Església i a la música per a la litúrgia.
– Com és el vostre dia a dia a Berlín? – Intent trobar un bon equilibri entre estudis i vida més enllà de la universitat.
És una llàstima l’estat de conservació actual de l’orgue de Petra (1695), però esperam poder-ne encarar la restauració aviat
– Quina imatge en tenen els vostres companys de Berlín de Mallorca? – Alguns dels meus companys d’orgue coneixen o han sentit parlar de Mallorca també pels seus orgues. A l’illa tenim instruments realment molt interessants, únics en el seu estil. Més enllà d’aquest grup petit, tothom coneix Mallorca com a destinació turística. He descobert aquí coses sobre el turisme de gatera que a Mallorca m’havien passat desapercebudes -i potser preferiria no saber. Fins i tot de com alguns comenten que tanta sort que venen, que si no els mallorquins ens moriríem de fam. En alguns contextos m’he hagut de mossegar la llengua. Així i tot, voldria dir que seria injust generalitzar i que he conegut gent alemanya, amics i bons amics alguns, que són tot el contrari, que entenen la problemàtica actual del turisme i que m’han confessat, que abans de conèixer-me no havien tengut cap interès en conèixer l’illa, precisament per com és venuda aquí, a Alemanya. Crec que passa d’hora que nosaltres, els mallorquins, triem com ha de ser l’illa que volem per viure, per ara i pel futur, i que posem fil a l’agulla al problema que és el model turístic actual.
– Si havíeu de triar un orgue del Pla de Mallorca per fer un concert amb quin vós quedau? – Evidentment, triaria Petra, tenc una gran estima per l’orgue del meu poble. Així i tot, m’agradaria que aquesta resposta no s’entengués de manera anecdòtica, sinó posant en relleu la importància real de l’instrument. L’orgue de Petra (1695) representa un dels instruments més antics de Mallorca que encara podem escoltar i amb una quantitat de material original que fa ben a prop a la totalitat. És una llàstima l’estat de conservació actual, però esperam poder-ne encarar la restauració aviat.