Skip to content
ActualitatAlgaidaArianyCostitxDestacatLloret de VistalegreLlubiMaria de la SalutMontuïriPetraPorreresSant JoanSanta EugeniaSencellesSineuVilafranca

El Pla de Mallorca vol el seu “Camí de Cavalls” per atreure el cicloturisme

Cicloturisme

“Fer una ruta ciclista amb la marca Pla de Mallorca que s’identifiqui com per exemple la ruta Camí de Cavalls es vincula a Menorca”. Aquest és l’objectiu i una de les conclusions principals de l’anàlisi i diagnòstic del potencial cicloturístic del Pla de Mallorca. És a dir, crear una marca de ruta que sigui identificada i vinculada a la comarca i reconeguda per la seva diversitat, ja que el Pla ofereix opcions i superfícies per a totes les modalitats ciclistes.

Així ho explicà Maties Ximelis, CBDO (Chief Business Development Officer) de l’empresa Cycling Friendly que ha estat l’encarregada de fer aquest estudi sobre el cicloturisme a la comarca del Pla, emmarcat i finançat pel PSTD (Pla de Sostenibilitat Turística en Destí) que té en marxa la Mancomunitat Pla de Mallorca.

Al Pla hi ha molt de trànsit de cicloturistes però hi estan de pas

Aquest diagnòstic destaca el potencial de la comarca per combinar diferents superfícies com ara carretera i les pistes forestals o camins de foravila. Tot plegat la diagnosi destaca el paisatge divers, riquesa dels elements patrimonials i l’àmplia xarxa de carreteres secundàries i, per això, més segures.

Són tot ingredients que permeten atreure un cicloturisme molt divers, ja que pot satisfer diferents disciplines com ara la carretera, Gravel (modalitat a mig camí entre carretera i muntanya), mountain bike, familiar i urbà.

Maties Ximelis presentà l’anàlisi.

EL GRAVEL I ASCENSIONS MÍSTIQUES

En aquest sentit, el diagnòstic destacà la gran oportunitat que suposa pel Pla de Mallorca l’auge en l’àmbit mundial del cicloturisme de l’esmentada disciplina gravel. De fet, Ximelis destacà que “tenim l’oportunitat d’aconseguir que un turista quan vengui a Mallorca i que quan pensi en gravel i pensi en el Pla de Mallorca”.

Així mateix, també es destaca el potencial del Pla en ascensions que conformen rutes que qualifica de “místiques” com ara les pujades a Cura, Monti-sion o Bonany.

Cicloturisme
Una ascensió “mística” al puig de Cura.

La creació de la marca i l’augment dels allotjaments adaptats i especialitzats per atendre aquests usuaris són importants . De fet, el Pla de Mallorca ara mateix és una zona amb molt de trànsit de cicloturistes però que “hi estan de passada, és a dir, no hi pernocten i és un complement a altres zones de muntanya”. De fet, en aquest sentit, apunta que ara la promoció cicloturística es centra en el nord, la Serra de Tramuntana i el litoral.

La presidenta de la Mancomunitat Pla, Joana Maria Pascual, ha explicat que amb “un cop detectades les rutes més adequades per poder fer cicloturisme al Pla de Mallorca, després tot això s’haurà d’executar. Dins el Pla de Turisme Sostenible hi ha una partida per arreglar els camins i fer voreres netes, però és una partida limitada que per exemple no ens serà suficient per asfaltar però sí que podrem senyalitzar desbrossar i fer aquestes millores”.

Tota aquesta diversitat permet establir dues rutes ben diferenciades. Una ruta de carretera i una de camins i pistes forestals denominada off-road.

RUTA DE CARRETERA

La ruta consta de quatre etapes i discorr majoritàriament per vies de poc trànsit.

  • Distància: 198 km.
  • Desnivell: 2.334 m.
  • Etapes:
  • 1 Llubí – Algaida.
  • 2 Algaida – Montuïri.
  • 3 Montuïri – Petra.
  • 4 Petra – Llubí.

RUTA OFF-ROAD

Discorr per camins de titularitat pública. El 88 % d’aquests camins són de terra i el 12 % restant són enllaços secundaris amb asfalt.

  • Distància: 187 km.
  • Desnivell: 2.136 m.
  • Etapes
  • 1 Llubí – Sant Joan.
  • 2 Sant Joan – Algaida.
  • 3 Algaida – Petra.
  • 4 Petra – Llubí.

ESTAT DEL PLA DE SOSTENIBILITAT

Cal recordar que la Mancomunitat Pla de Mallorca va rebre una subvenció de 3 milions d’euros de Fons Europeus Next Generation pel desenvolupament del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí. De les 25 actuacions previstes ja se n’han licitat 14. És a dir, el pla que ha d’estar executat al 100% el mes de desembre de 2024, està ara en un 55%.

Aquestes accions estan incloses en quatre eixos estratègics: transició verda i sostenible, millora de l’eficiència energètica, transició digital i competitivitat.

Back To Top