En els mesos de més afluència de turistes, Randa perd bona part de la calma que caldria esperar d’un nucli de muntanya i a la qual estan avesats, de cada vegada manco mesos a l’any, els seus habitants. Les limitacions d’aparcament, els cotxes i motocicletes a velocitats elevades que passen pel nucli, cicloturistes i autocars que pugen a Cura conflueixen i han congriat una situació que ha esdevingut insostenible. Ara mateix no es pot garantir ni la convivència amb els residents ni molt manco la seva seguretat ni la dels visitants.
Davant aquesta situació, l’Ajuntament d’Algaida ha ideat un ambiciós pla per a pacificar Randa i ja l’ha fet arribar al Consell de Mallorca, atès que la carretera que travessa el nucli, la Ma-5017 és de la seva competència.
La batlessa d’Algaida, Margalida Fullana, i representants de la resta de partits amb representació a l’Ajuntament d’Algaida, es reuniren amb els responsables de Carreteres del Consell de Mallorca per parlar, entre altres coses, d’aquesta problemàtica. A la reunió hi assistí també la batlessa del nucli urbà, Francisca Salvà, qui explicà fil per randa com viuen el dia a dia la situació els residents.
El pla ideat per l’Ajuntament té tres grans eixos: habilitar l’aparcament del cementiri de Randa com a aparcament públic habitual, empedrar la carretera des d’aquest indret fins a la sortida del nucli cap a Cura i cap a Montuïri i, finalment, prohibir la pujada d’autocars a Cura i permetre només microbusos.
APARCAMENT
La manca d’aparcament és un greu problema. L’aparcament de l’Hort de Son Romeguera, ubicat just davant el conegut bar-restaurant Celler de Randa, ha quedat petit especialment durant els mesos de temporada turística i també els caps de setmana i festius. “A Randa hi tenim un problema amb l’aparcament perquè l’espai és el que és. Des de l’Ajuntament hem pensat habilitar l’aparcament del cementiri com a alternativa, ja que està a prop del de Son Romeguera”, apunta la batlessa.
El problema, però rau en el fet que des de l’aparcament a la zona del centre del nucli, separada per poc més de 500 metres, “la carretera és estreta i hi passen molts de vehicles que van cap a Cura amb la qual cosa suposaria un perill per als vianants”.
EMPEDRAR
És en aquest punt on entra en escena la solució oferida al Consell. “Els hem demanat que empedrin la carretera des de l’aparcament del Cementiri fins a la sortida en direcció a Cura i Montuïri”, explica Fullana. La distància que s’hauria d’empedrar és de poc més de 700 metres.
En aquest sentit, apunta Fullana que “per les seves dimensions, no podem fer aquesta carretera més ampla ni habilitar pas per a vianants, i per això pensam que posant empedrat en lloc d’asfalt ja obligues a reduir la velocitat dels vehicles. Passa a moltes ciutats i pobles del món quan empedren i continuen passant vehicles la tendència és a anar més alerta”.
La darrera idea proposada és prohibir el pas d’autocars cap a Cura i permetre només la pujada de microbusos. “Els autocars creen molts de problemes i retencions diàriament a Randa perquè no passen. Molts no poden voltar per pujar i no en parlem quan es topen dos autocars i un autocar i un altre vehicle pesant”, narra la batlessa.
En aquest sentit, considera que “no és res estrany demanar que es limitin els autocars i només es permetin els microbusos, es va fer a Formentor amb mesures encara més estrictes i es pot fer a Randa. El turisme a Cura de fa vint anys no és el mateix d’avui i hem de posar fil a l’agulla”.
Així mateix, quant a les possibles conseqüències que pugui tenir pels negocis de restauració del puig de Randa, enraona: “Sabem que aquests autocars tan grossos el que fan és pujar a Cura, fan una volta i ni entren en el bar-restaurant. Arriben, fan la volta i se’n tornen. A més, tot plegat es pot coordinar amb les empreses de transport, no hi ha d’haver problemes en què s’adaptin i en lloc de venir amb autocars, ho facin amb microbusos”.