El tema elegit pel CEIP Joan Mas i Verd de Montuïri per estudiar, conèixer i descobrir al llarg d’aquest curs escolar ha estat ben proper, el Pla de Mallorca. D’aquesta manera tots els alumnes han pogut saber de la realitat més pròxima. Així, les diferents activitats que s’han realitzat al llarg del curs escolar; nadales, gloses de sant Antoni, 8M, 25N, tallers, sortides escolars, situacions d’aprenentatge… han tengut la nostra comarca, el Pla de Mallorca, com a eix vertebrador de totes les activitats.
Aquesta mateixa setmana, dins la Setmana Cultural, al llarg de tres dies i amb una gran diada al pati de l’escola per acabar, ha servit per mostrar a les famílies i a la resta d’alumnes del centre la feina que ha fet cada aula amb un determinat poble. Així els d’Infantil, els més petits, han “estudiat” el poble de Montuïri, els de quatre anys, Ariany i els de cinc, el poble de Porreres. A primària, els de primer han estudiat Sencelles i Sant Joan; els de segon ja ho coneixen tot de Maria de la Salut. Els de tercer, aprofitant l’origen de les seves mestres han optat per Lloret i Vilafranca. A quart han estudiat Llubí i Petra. Els de cinquè, Algaida i Costitx i finalment, els de sisè han escodrinyat Sineu i Santa Eugènia.
La directora del centre, Paula Amengual, explica que “aquest curs escolar ens hem aventurat a conèixer el Pla de Mallorca, el terme que ens envolta, que a vegades, tot i ser el més proper, resulta ser el més poc conegut”. “Per organitzar-nos, per tal de representar els 14 municipis, cada aula s’ha enfocat en l’estudi d’un poble del Pla, aprofundint en els trets d’identitat que ens fonamenten com a poble: història, cultura, festes, cuina, tradicions, expressions orals i escrites, geografia, personatges emblemàtics, artesania, agricultura…”, explica Amengual.
Per dur a terme tota aquesta tasca de descobriment dels pobles del Pla, s’han fet visites als diferents pobles, tallers, entrevistes, intercanvis, recerques, lectures… l’alumnat de Montuïri ha tengut l’oportunitat d’aprendre de primera mà sobre la riquesa cultural que aquesta ofereix al Pla de Mallorca.
A les sortides han tengut l’oportunitat de conèixer i parlar amb autèntics protagonistes de cada un dels municipis, així, els més grans en la visita a Sineu a més de les explicacions del bibliotecari, Joan Josep Bonnín, van poder parlar amb el batle, Tomeu Mulet. A Vilafranca van conèixer els seus gegants, els vestits dels cavallets i, fins i tot, mentre berenaven a Son Pere Jaume passà per allà el vilafranquer més il·lustre, Tomeu Penya. A cada indret han tengut la complicitat dels seus habitadors per conèixer el lloc.
SETMANA CULTURAL
Per tancar l’aprenentatge fet al llarg del curs escolar els tres primers dies d’aquesta setmana (20, 21 i 22 de maig) s’han celebrat diferents activitats per compartir allò que s’ha après amb tota la comunitat educativa.
Amb aquests mesos d’estudi del Pla, tots els alumnes “han pogut veure de primera mà que el Pla es troba mal connectat amb la xarxa de transport públic existent, per anar a un poble que tenim just a la vora moltes vegades hem d’arribar fins a Palma. Per això, la idea de rutes pel Pla va anar agafant forma i dimarts dia 21 férem la gimcana del Pla, establerta amb 14 rutes que transportaren a l’alumnat pels pobles del Pla de Mallorca perquè puguin fer un tast dels aprenentatges assolits”, explica Amengual.
A cada ruta, a cada poble els alumnes van trobar activitats organitzades pels altres alumnes; presentacions, exposicions, productes típics, balls, reptes, expressions plàstiques, jocs lingüístics…
El passat dimecres, la diada oberta a les famílies, va ser una petita gran Fireta del Pla de Mallorca, amb les 14 paradetes de cada poble on cada aula exposà allò que han conegut del poble escollit i les experiències viscudes al llarg del curs escolar. Aquesta fireta finalitzà amb la celebració del II Festival de Primavera, on a través de la història del “Bell dorment” es va fer un recorregut musical i artístic pel Pla de Mallorca. Es cantaren les cançons tradicionals que l’alumnat va versionar el passat 8 de març per eliminar estereotips, violència o paraules inadequades i crear versions actualitzades a través de missatges positius i rellevants per a la societat. Va ser un horabaixa festiu entre infants, docents i famílies on sortí tot pla.