Les associacions de Sant Joan tendran a la fi un lloc idoni per a dur a terme la seva activitat. L’Ajuntament de Sant Joan ha decidit destinar l’edifici dels Fossers de Consolació a les associacions per tal que puguin disposar d’un espai de reunió i arxiu.
D’aquesta manera, se soluciona una necessitat del teixit associatiu i a la vegada també es dona un ús a aquest edifici, la rehabilitació del qual començà l’any 2021 i acabà el 2022.
La regidora de Gent Gran, Convivència i Seguretat, Margalida Bauzà, explica que “les associacions són el motor del poble i ho demostra el fet que en tenim vint-i-quatre. Això fa que gairebé tothom formi part d’una o més i consideram que han de gaudir d’un espai digne on reunir-se i és per això que vàrem decidir oferir l’edifici dels Fossers que és un espai nou que està en desús des de la seva rehabilitació”.
L’edifici disposa de set habitacions que han rebut el nom d’arxiu de les quals se n’habiliten sis per a posar a disposició de les associacions que, lògicament, les hauran de compartir. “Deixam una habitació condemnada per si en el futur sorgeixen més associacions o hi ha necessitat, es pugui obrir. Ara cada arxiu serà compartit per dues o tres associacions. Hem posat el nom d’arxiu perquè realment només es podran usar com a magatzem de material poc voluminós com ara revistes, fotografies, llibre, etc.”.
A banda d’aquests espais en els quals cada associació tendrà un espai d’arxiu amb clau pròpia, també podran disposar de les dues sales de reunions que han rebut el nom d’Aubada i Capvespre i que es podran reservar telemàticament. “Volem agilitzar els tràmits i també per tal que tot plegat sigui més organitzat, es podran reservar online. Avui en dia no té sentit que s’hagi de fer una instància a l’Ajuntament per demanar una sala”, comenta Bauzà.
La regidora vol deixar clar que els noms de les sales i la gestió dels Fossers com a cau de les associacions ha estat ideat en el marc de la Comissió de la regidoria de Convivència. “Volem que entorn de l’edifici dels Fossers es crei un projecte cooperatiu entre les associacions que ara no tenien un espai”, apunta.
Així, s’han establert unes normes bàsiques convivència per a l’ús de les zones comunes com dels arxius compartits. Cada associació “haurà de nomenar una persona responsable de mantenir la neteja i l’ordre del seu espai i de coordinar-se amb la resta d’associació amb els quals comparteix l’arxiu”.
Les normes també deixen clar que és “un espai de feina, no de trobada”. També estipulen que cal deixar els espais com a mínim tal com s’ha trobat a nivell d’ordre i neteja. Està prohibit beure alcohol, fumar i menjar en cap dels espais de l’edifici.
ACCÉS DIGITAL
Les associacions de Sant Joan podran començar a utilitzar l’edifici tot d’una que l’Ajuntament de Sant Joan hagi pogut instal·lar els panys digitals d’accés i també les portes dels arxius de cada associació.
“Havíem dit que estaria tot dia 15 d’abril però ara estam pendents de poder instal·lar aquest sistema d’accés per fer-ho tot més àgil. “Serà amb una targeta similar a la ciutadana però que només serà per a les associacions, ja que cada targeta tendrà el nom de l’associació i hi haurà un registre de la persona responsable”, explica Bauzà.
“Volem que les associacions tenguin autonomia i gaudeixin d’un espai adequat. Hi ha gent que forma part de tres o quatre associacions i això s’ha de valorar i cuidar perquè en lloc de desaparèixer com passa sovint, se’n creïn de noves”, conclou.