La campanya electoral que s’acosta serà calenta a Sineu. Hi haurà llenya per cremar. Si primer va ser la controvertida reforma (més de 400 firmes en contra) del vial de circumval·lació i l’eliminació d’arbres, ara s’hi ha afegit la tala d’alguns dels arbres de l’estació de tren. Una actuació feta de matinada i tallant els arbres a poc més de mig metre del terra.
Tomeu Mulet, batle de Sineu, assegura que “de l’actuació de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), sols n’hem tengut coneixement per carta i en el moment que ens avisaren de l’inici de les obres per instal·lar una marquesina”. Mulet afegeix que “l‘Ajuntament en cap moment ha participat del projecte ni el coneixíem. Ens van dir que per a posar la nova marquesina era necessari talar aquests arbres”. Així mateix, Mulet recorda que aquests arbres es van plantar en reobrir l’estació de tren.
Per la seva part la Conselleria de Mobilitat ha remès un comunicat on explica que “de tota aquesta operació, l’Ajuntament de Sineu n’ha estat informat a través d’una comunicació de SFM que es va enviar el passat 17 de març, anunciant les obres realitzades aquest dimarts, 21 de març. De fet, el batle va sol·licitar als tècnics de SFM l’ús de material elèctric per minimitzar el renou de l’actuació i no molestar els veïns en horari nocturn”.
En referència la tala dels arbres des de la Conselleria de Mobilitat assenyalen que “en el darrer any SFM ha tengut tres incidències importants per caiguda de branques a damunt l’andana o damunt la catenària”. A més asseguren que “l’article 30 del Reglament del sector ferroviari, aprovat per Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, contempla: la prohibició d’arbrat en zones de domini públic, tot i que podrà autoritzar-se en la zona de protecció sempre que no perjudiqui la visibilitat de la línia ferroviària”.
A això la Conselleria afegeix que “l’existència d’arbrat en la zona adjacent a l’andana genera problemes per al correcte manteniment de la infraestructura ferroviària. Una situació que s’ha agreujat, sobretot, des de fa quatre anys amb la xarxa electrificada i l’existència de catenària. Davant aquesta problemàtica, SFM ja treballa amb una estratègia 2×1 (sembrar dos arbres per cada un que s’hagi de llevar) per compensar aquestes actuacions motivades per temes de seguretat”.
El vial i els lledoners
Però la darrera tala de l’estació ha coincidit amb el foc colgat que havia suposat l’eliminació d’alguns dels lledoners del vial de circumval·lació de la zona de les carreteres de Petra i Sant Joan. El projecte de reforma de la vora via, que segueix el model ja iniciat al carrer Sant Joan, ha suposat la protesta dels veïns i partits polítics de l’oposició sineuera. S’han arreplegat més de 400 firmes i, Més per Sineu, ha presentat preguntes a la plenària municipal.
El batle assenyala que “nosaltres prioritzam les persones i l’accessibilitat per sobre dels arbres. Així i tot he de dir que s’han trasplantat tots els arbres que s’han pogut i es crearan dues zones enjardinades amb nous arbres. Mai no és agradable llevar arbres però en alguns trams de la vora via s’havia de fer”.
Mulet diu que ara les obres seguiran a la zona del pou Llevoner i se mantendran i salvaran tots els arbres que sigui possible. Així mateix, assegura que els arbres que s’han llevat es podran sembrar dins les propietats privades adjacents a la via i així poder fer ombra sense molestar el pas dels vianants.
A tot això el que és segur és que d’aquí al maig més d’un aprofitarà la situació per què de l’arbre caigut tothom en fa llenya.